Miercuri, 16 septembrie, la Camera Deputaților a avut loc o întâlnire de lucru între o delegație elvețiană și câțiva membri ai Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport. Delegația elvețiană a fost condusă de Excelența Sa, Domnul Jean-Hubert LEBET, Ambasadorul Elveției la București, și de Doamna Anne-Lise CATTIN HENNIN, Adjunct al Misiunii elvețiene la București, din delegație făcând parte Domnul Mauro dell’AMBROGIO, Secretar de Stat în Ministerul Educației Naționale din Elveția, și Domnul Léonard MOUNY, Înalt funcționar în Ministerul Educației Naționale din Elveția. Partea română a fost reprezentată de Președintele Comisiei, domnul deputat Adrian Diaconu,de doamnele deputat Florica Cherecheș, inițiatoarea întâlnirii, și Sanda-Maria Ardeleanu și de domnii deputați Radu Zlati și Petru Andea.

Tema discuției a fost învățământul dual, Elveția având o îndelungată experiență în domeniu. Dezbaterea a fost foarte utilă și practică, discutându-se aspecte concrete din bunele practici elvețiene, care ar putea fi adaptate și implementate și în România. În calitate de membru al Grupului parlamentar de prietenie cu Confederația Elvețiană și susținător fervent al învățământului profesional în cadrul Comisiei noastre, m-am bucurat să particip și să moderez acest dialog pragmatic despre “modelul elvețian” în învățământul dual, care mi-a reconfirmat nevoia de implementare și în sistemul de învățământ românesc a acestei forme de specializare și profesionalizare, ce aduce beneficii uriașe economiei țărilor care o practică. Doamna deputat Ardeleanu, în calitate de Președinte a Delegației Parlamentului României la Adunarea Parlamentară a Francofoniei și secretar al Grupului parlamentar de prietenie cu Confederația Elvețiană, și-a dovedit interesul pentru acest domeniu pe care-l cunoaște și de la reuniunile Adunării Parlamentare a Francofoniei, contribuind astfel la reușita întâlnirii.

Domnul Secretar de Stat dell’AMBROGIO a dovedit o cunoaștere foarte detaliată a acestui tip de învățământ și și-a arătat disponibilitatea pentru dialog și pe viitor. Am aflat de la domnia sa că 70% dintre elevii elvețieni, intră la vârsta de 15 ani în acest tip de învățământ, devenind practicanți în diferite companii, bănci, instituții sanitare, etc. Cei mai merituoși dintre ei, ajung să facă și facultate, devenind specialiști în instituțiile în care s-au format și fiind susținuți de acestea. Există mai multe nivele de calificare și fiecare îl alege pe cel care i se potrivește, în funcție de câtă școală vrea să facă. Unul din acestea, cu o durată de 3 sau 4 ani, este asimilat bacalaureatului, care în acest caz poartă denumirea de bacalaureat vocațional.

Învățământul profesional în Elveția nu este un loc de refugiu pentru elevii care nu învață bine, ci o alegere responsabilă, o mândrie națională, fiind doar o etapă în formarea profesională și nu neapărat o finalitate a procesului educațional.

Câteva principii fundamentale s-au desprins cu claritate: prestigiul de care trebuie să se bucure învățământul profesional și învățământul dual, descentralizarea și încurajarea inițiativelor locale, precum și promovarea lor pe scară largă, implicarea mediului de afaceri, susținerea de către sistemul de învățământ, atitudinea pozitivă a profesorilor față de acest tip de învățământ. S-au prezentat elemente ale experienței și legislației românești în această direcție și s-au formulat propuneri precum: constituirea unui grup de consultanță la nivelul Ministerului Educației și Cercetării Științifice, popularizarea experiențelor deja existente în România, redactarea unui ghid practic pentru cei interesați, inițierea unor ample dezbateri pentru atragerea mediului de afaceri, a asociațiilor de meseriași, a companiilor și firmelor de promovare și formare în diferite meserii.
S-a vorbit și despre învățământul dual ca soluție pentru reducerea șomajului în rândul tinerilor, având în vedere faptul că țările în care acest tip de învățământ este dezvoltat, au o rată a șomajului la tineri deosebit de scăzută.