Stimați colegi,

Rezultatele PISA 2018 ne arată că 44% dintre elevii de 15 ani, au dificultăți reale în a înțelege ce citesc şi nu posedă o gândire critică. O creștere cu 4% a analfabetismului funcțional în doar 3 ani, scurși de la precedenta testare: acesta este rezultatul guvernării PSD în domeniul educației, a deselor schimbări de ministru și a modificărilor făcute peste noapte, fără studii de impact. Acest rezultat plasează România undeva la coada clasamentului, pe locul 47 din 79, fiind cel mai slab înregistrat de când țara noastră participă la această testare internațională..

Scopul testărilor PISA este de a evalua dezvoltarea cognitivă a elevilor și alfabetizarea prin cele patru tipuri de capacități: alfabetizarea matematică, alfabetizarea la citire și cea științifică. Cu alte cuvinte, această testare verifică ce înțeleg elevii din ceea ce le este predat și cum pot aplica aceste cunoștințe în a rezolva probleme reale.

Cu toate că și acum trei ani, rezultatele indicau probleme grave ale sistemului, miniștrii perindați pe la cârma educației nu au luat măsuri concrete de îmbunătățire. Sistemul de învățământ a rămas la fel de rigid, lipsit de viziune și de aplicabilitate practică, dovedind că nu e centrat pe elev.

Pornim la drum cu aceste probleme pe care în primul rând trebuie să le recunoaștem, ca să le putem mai apoi, rezolva. Există soluții pentru a ameliora aceste grave decalaje față de celelalte state europene care s-au confruntat și ele cu astfel de probleme în urmă cu mai mulți ani. E nevoie să cunoaștem acele modele și să le adaptăm realității românești. E esențial ca profesorii să fie sprijiniți și instruiți pentru a-și schimba stilul de predare, să-l facă mai interesant și interactiv, mai plin de entuziasm și motivator. E nevoie de revizuirea programei şcolare, dar şi de mai multă libertate acordată profesorilor în ceea ce priveşte modul de predare, importante fiind rezultatele obținute. S-a constatat în toți acești ani că stresul și supraglomerarea elevilor nu conduc la rezultate pozitive, ci dimpotrivă. Masteratul didactic, dar mai ales, formarea continuă a profesorilor în școală, printre copii, și nu în afara ei, vor da rezultatele scontate într-un termen relativ scurt. Centrarea sistemului pe elev înseamnă să vezi valoarea din fiecare copil, să-l ajuți să-și atingă potențialul maxim, unde poate da maxim de randament, să-i încurajezi creativitatea și spiritul de inovație. Consilierea școlară în gimnaziu și colaborarea bună dintre școală și familie, vor contribui la îmbunătățirea rezultatelor copiilor.

Stimați colegi, pentru rezultate mai bune în educație, ar trebui să ne unim eforturile pentru a construi încrederea, a părinților în școală, și a școlii în calitatea și motivația profesorilor săi.

Trebuie să ne asumăm schimbarea, pentru că sunt soluții, sunt modele funcționale chiar și în România, iar Proiectul „România educată” prezintă viziunea pentru această schimbare, dar pentru ca el să devină o realitate, trebuie să colaborăm cu toții și la asta vă invit astăzi!

 

 

 

 

Florica Cherecheș, Deputat PNL Bihor