Aproape săptămânal, Ministerul Educației Naționale transmite informații contradictorii, ia decizii pripite, fără evaluarea impactului, ținând dascălii, părinții și elevii într-o constantă stare de confuzie, iar schimbările semestriale de ministru, au un efect dezastruos în asigurarea continuității măsurilor luate.

Săptămâna trecută, aflam de un ordin de ministru care cerea eliminarea a 4000 de posturi din învățământ și care începuse deja să fie pus în aplicare de Inspectoratele Școlare Județene. După reacția opoziției liberale și a sindicatelor din învățământ, noul ministru interimar dă un nou ordin, care anulează decizia inițială. A doua zi, nu numai că nu mai pleacă 4000 de cadre didactice din sistem, dar Premierul anunță angajarea a 1300 de noi  profesori.

Acum câteva zile, ni se aduceau la cunoștință prevederile noului Cod de etică al cadrelor didactice, conform căruia, profesorilor nu le mai este permis să ofere meditații contra cost propriilor elevi de la clasă, pe motiv că în acest mod, părinții plătesc pentru o notă mai buna acordată copilului lor. Această decizie anulează și programul After School, atât de necesar elevilor și părinților. Aceștia insistă acum pentru revenirea la acest program pentru că nu au soluții pentru copiii lor, care nu pot fi lăsați nesupravegheați la această vârstă.

Tot în această perioadă, părinții preșcolarilor află cu stupoare că activitățile opționale desfășurate de profesori specializați la grădinițe, sunt anulate pe o perioadă nedeterminată, fără a primi nici un fel de explicații, cu toate că sunt dispuși să plătească suplimentar pentru aceste activități, iar copiii lor suferă din cauza aceasta.

Reforma fiscală care a bulversat întreg sistemul bugetar din România, a reușit să producă haos și în educație.   Măsurile fiscale care au intrat în vigoare în ianuarie au creat situații aberante în care cadrele didactice au fost plătite mai prost decât secretarele sau șoferii. Cu doar 3% din PIB, adică jumătate din ceea ce prevede Legea educației naționale, bugetul alocat educației este complet nesatisfăcător pentru nevoile unui sistem care se chinuie să supraviețuiască.

Drept consecință, inspectoratele dau periodic mesaje către directori că banii sunt pe terminate, iar aceștia trebuie să vină cu soluții pentru reducerea cheltuielilor și a personalului, deși există deja un deficit în acest sens.

Aceste decizii controversate caracterizează Ministerul Educației, care nu se consultă  cu părinții, elevii și dascălii, în ceea ce privește strategia pentru viitor, și care au efecte grave asupra beneficiarilor sistemului de învățământ,

Comasările de clase și de școli, mai ales în mediul rural, care se confruntă și cu o infrastructură precară și un deficit de personal de calitate, sunt de asemenea probleme care derivă din subfinanțarea cronică a învățământului. Costul standard necesită și el o revizuire pentru că nu acoperă  cheltuielile, în condițiile în care nu e nici măcar corelat la creșterile salariale. Ar fi multe de spus dar concluzia e clară: Partidul Social Democrat nu are o viziune pe termen lung asupra educației în România, nu are soluții clare, viabile și bine definite și asta generează haos și confuzie. Schimbările dese de miniștri și lipsa lor de responsabilitate îi bulversează pe profesori, pe elevi și pe părinți, având consecințe dezastruoase asupra calității actului educațional. Cer Guvernului, respectiv Ministerului Educației Naționale, să renunțe la aceste experimente și să propună strategii predictibile, compatibile cu nevoile familiilor și corelate cu cererea pieței muncii,  care să aibă elevii în centrul preocupărilor lor, pentru ca exodul tinerilor spre Occident să se reducă sau chiar să se oprească. România nu-și poate permite să piardă în continuare 600 de cetățeni zilnic!

 

Florica Cherecheș, Deputat PNL de Bihor