Au trecut deja trei săptămâni de la termenul la care bugetul pe anul 2015 trebuia să ne fie prezentat în Parlament pentru dezbatere, dar ni se promite că îl vom vedea doar mai încolo, în apropierea Crăciunului.

Solicit ministrului educaţiei să considere educaţia ca o investiţie în viitorul naţiunii noastre, şi nu ca o cheltuială, iar acest fapt să fie reflectat în bugetul pe 2015 aferent educaţiei. Domnul ministru a declarat că acordarea a 6% din PIB pentru educaţie este o solicitare nerealistă, dar ar fi bine să ne apropiem măcar de media europeană de 5,4 % din PIB, pentru că anul acesta alocarea a fost de 4,1% din PIB, sub 4,7%, media pe Europa de est. Doresc ca acesta să se concentreze pe adevăratele priorităţi din educaţie, cum ar fi: educaţia timpurie şi primară, după cum recomandă un studiu recent al UNICEF, creşterea investiţiilor în învăţământul tehnic şi profesional, etc., pentru a creşte calitatea învăţământului în România şi a asigura un viitor pe piaţa muncii viitorilor absolvenţi.

Scopul unui guvern nu trebuie să fie acela de a cheltui mai mulţi bani, ci de a face investiţii inteligente, care să aducă rezultate în timp, care să îmbunătăţească frecvenţa şi rezultatele şcolare, ceea ce va duce în timp la creştere economică.

Creşterea investiţiilor în învăţământul tehnic şi profesional va conduce la scăderea cheltuielilor cu elevii care nu iau bacalaureatul şi care ajung şomeri înainte de a fi muncit vreodată, la creşterea procentului de angajare al tinerilor şi la maximizarea impactului prin contribuţia financiară suplimentară a agenţilor economici care au nevoie de persoane calificate.

Până acum, ministrul Pricopie a anunţat doar două obiective, în ce priveşte bugetul educaţiei pe anul 2015: creşterea salariilor profesorilor în două tranşe cu câte 5% şi alocarea din fonduri structurale de fonduri pentru evaluările naţionale la clasele a II-a, a IV-a, a VI-a, a VIII-a şi la examenul de bacalaureat. Cu astfel de declaraţii şi lipsă de viziune în construcţia bugetului pe anul viitor, nu mă mir că e pus pe lista de miniştri remaniabili. Avem la dispoziţie fonduri europene, însă ele ar trebui atrase în domeniile care produc o reformă, care modernizează învăţământul.

Investiţia în educaţie nu înseamnă acordarea din fonduri europene, în ultima săptămână din campanie, a câte 700 de lei cadrelor didactice, sub pretextul dezvoltării profesionale, fără nicio justificare. Cum vor fi justificaţi aceşti bani în cadrul proiectului? Banii din fonduri europene acordaţi profesorilor în ultima săptămână din campanie nu reprezintă o dezvoltare profesională reală, oricât de mult domnul ministru ar dori să ne facă să credem acest lucru.

Un alt exemplu de pseudodezvoltare o reprezintă afirmaţia domnului ministru că, tot pe un proiect din fonduri europene, se vor achiziţiona 240.000 tablete, despre care nu se ştie încă precis cui se vor da, pe ce criterii, probabil claselor a II-a şi a III-a, după cum a afirmat ministrul, deşi sunt manuale electronice pentru clasele I şi a II-a pe site, despre care nu ştiu în ce măsură sunt folosite şi cum. Având în vedere că utilizarea tabletelor de către copii este contestată de multe asociaţii de părinţi, psihologi şi medici care spun că expunerea îndelungată a copiilor la aceste echipamente dăunează sănătăţii acestora şi creează dependenţă, nu cred că este o decizie corectă. Totodată, cred că priorităţile ar trebui să fie cu totul altele, investiţia în infrastructură fiind mai mult decât necesară, pentru că România are încă şcoli cu toaletă afară, fără încălzire, cu pereţii mâncaţi de vreme. Iar în tot acest timp, elevii din clasa I au terminat primul semestru fără a avea abecedare, din cauza incompetenţei, indiferenţei sau intereselor lui Ponta şi Pricopie.

Pricopie trebuie să plece pentru că ignoră dreptul constituţional la învăţătură şi la educaţie gratuită, părinţii fiind din nou cei care trebuie să suporte consecinţele lipsei lor de preocupare şi organizare, plătind din buzunarele proprii toate caietele speciale şi fişele pe care le folosesc învăţătoarele la clasa I.

Totodată, solicit ministrului educaţiei să respecte Legea educaţiei şi să prevadă în buget şi finanţarea de bază pentru elevii din învăţământul preuniversitar privat sau confesional acreditat şi să nu mai proroge încă un an termenul.

În încheiere, solicit ministrului Pricopie şi premierului Ponta să nu nesocotească acest domeniu atât de important, educaţia, şi să permită dezbateri reale, care să fie luate în seamă pentru a construi un învăţământ de calitate, cu absolvenţi care să-şi găsească locul pe piaţa muncii şi cu integrarea categoriilor defavorizate, apropiindu-ne încetul cu încetul de ţintele propuse în Strategia Europa 2020.