De peste 4 ani, un proiect de lege prin care introduceam serviciile Salvamont în rândul instituțiilor care au dreptul de a folosi mijloace de avertizare sonoră și luminoasă atunci când se deplasează la intervenții este ținut la sertar sau plimbat de la o comisie la alta.

Prin acest proiect dorim să se realizeze compatibilizarea legislaţiei în vigoare, legislaţie ce defineşte salvarea montană ca pe o activitate de urgenţă medicală, care,  pe lângă acordarea primului ajutor medical şi salvarea din zona montană, prevede şi transportul persoanei accidentate la prima unitate medicală, iar, pentru o intervenţie rapidă şi competentă, aceeaşi legislaţie prevede, în baremul de dotare al formaţiilor Salvamont, ambulanţe şi autospeciale, mijloace de deplasare prevăzute cu mijloace de semnalizare acustică şi rutieră, dar care nu pot fi folosite, întrucât actul normativ propus pentru modificare nu nominalizează şi structurile Salvamont cu drept de utilizare a acestora.

În absența acestei posibilități, salvatorii irosesc timp prețios atunci când se deplasează la intervenții pe drumurile naționale sau județene, ori își asumă riscuri, conducând cu viteză mai mare decât cea legală și încercând să-și facă loc prin traficul foarte aglomerat din zonele montane, mai ales în plin sezon sau în weekenduri.

Structurile Salvamont sunt organizate ca instituţii publice ce  aparțin administrației publice locale sau județene și sunt coordonate operațional prin Departamentul pentru Situații de Urgență din cadrul Ministerului Afacerilor Interne.

Cele 38 de structuri Salvamont din cele 24 de județe în care au activitate, dețin în total 78 de vehicule, și au intervenit în 2017 la 5.238 de acțiuni de salvare, salvând 6.541 de persoane. În 2018, salvamontiștii au intervenit până la această dată, în 5.174 de acțiuni, salvând deja 6.264 de persoane.

Cu toate aceste rezultate impresionante, care dovedesc nevoia acestei modificări legislative, reprezentantul Inspectoratului General al Poliției Române a susținut mereu în fața comisiilor, fără argumente reale, respingerea acestei inițiative.

Doamnă Ministru, vă întreb care este motivul pentru care IGPR, respectiv MAI, nu susține adoptarea acestei inițiative legislative, având în vedere că din declarațiile reprezentantului Salvamont România, IGPR nu a solicitat niciodată în cei 4 ani, un punct de vedere sau vreo informație despre activitatea salvamontiștilor?

Având în vedere creșterea constantă a numărului de turiști din zonele montane, respectiv nevoia tot mai mare de intervenții ale salvamontiștilor, aveți în vedere deblocarea urgentă a  situației din Camera Deputaților și susținerea modificării legislative prin care vehiculele Salvamont să se poată deplasa cu mijloace de semnalizare sonoră și luminoasă atunci când se deplasează la intervenții?

Vă mulțumesc și aștept răspunsul în scris.

 

Florica Cherecheș

Deputat PNL de Bihor, Vicepreşedinte al Comisiei pentru învățământ, ştiință, tineret şi sport