– Cea mai mare criză a forței de muncă – lipsa de corelare a sistemului de educație cu piața
muncii și menținerea unui număr mare de ajutoare sociale la populație activă care refuză
chiar și să presteze acele câteva ore de muncă pentru comunitate, se complac în mizerie și
sărăcie iar angajatorii nu au pe cine angaja
– Criza din educație, culmea, prioritate națională – nu punem elevul în centrul sistemului, să-l
valorizăm pe fiecare copil și să-l ajutăm să-și atingă la maxim potențialul, infrastructură
învechită. Cea mai mare problemă e bugetul insuficient, în jur de 3%. Guvernanții și-au dat
seama că banii le ajung pentru plata salariilor doar pentru 9 luni și atunci prin inspectoratele
școlare se dau dispoziții directorilor să taie din costuri. Se iau cele mai aberante decizii în
acest sens: comasări de clase fără nicio logică, obligarea unor profesori de a depune o
declarație pe proprie răspundere că renunță la plata orelor suplimentare, comasarea și
desființarea de școli mai ales în mediul rural, fără nciciun studiu de impact și fără a veni cu
soluții pentru copiii care rămân pe drumuri și vor îngroșa rândurile celor care abandonează
școala, care oricum sunt prea mulți. E clar că PSD e repetent la educație și ia măsuri
pompieristic, fără a evalua consecințele. Cum să iei măsura desființării de unități școlare în
mijlocul anului școlar și să lași pe drumuri profesori și să bulversezi o mulțime de familii
care nu mai știu ce să facă cu copiii lor?
– Criza din sănătate cu lipsa vaccinurilor în timp de epidemii, cu o infrastructură învechită
deși sistemul încasează o mulțime de bani dar îi folosește ineficient și întreține corupția din
sistem
– Criza din administrație – La ora actuală, autoritățile locale, după ce au fost jefuite de
Guvernul PSD și au fost lăsate fără 2 miliarde de euro surse de venit, sunt obligate pentru a
menține salariul net actual să crească cheltuielile de personal cu aproximativ 21%. 90%
dintre autoritățile locale nu au resursele necesare pentru a face această creștere a
salariului brut, fie vor fi restructurări de personal, fie se vor reduce salarii, fie acele primării
care nu vor lua măsurile acestea, obligate de aberațiile fiscale ale actualului guvern vor da
faliment.
– Siguranța cetățeanului – pensionarea a 7.000 de polițiști și apoi angajarea multora dintre ei
pe salarii foarte frumoase, violența în familie care e tot mai răspândită și deși sunt legi în
lucru pe această temă, ele sunt ținute la sertar pentru că presupun niște costuri. Am avut
de câțiva ani ca partid amendamente la legea bugetului de stat, prin care am cerut buget
pentru achiziționarea de brățări electronice. Cerem acum din nou montarea acestor brățări
și agresorilor care au ordin de restricție, astfel încât poliția, dacă are cu cine, să intervină
rapid și să oprească la timp o eventuală nenorocire că prea multe mame mor din cauza
violenței partenerilor lor.
– Criza din sectorul ONG care e privat de majoritatea surselor de finanțare pe care și le-a
construit cu greu de 25 de ani. Alocările de la bugetul de stat sau local pentru servicii
sociale sunt extrem de reduse, mecanismul 2% este puternic afectat de noua reglementare
conform căreia contribuabilii ar trebui săs e ducă cu declarația la finanțe, sponsorizările
făcute de firme în limita a 20% din impozitul pe profit vor fi drastic diminuate prin
modificarea definiției microîntreprinderilor în ceea ce privește cifra lor de afaceri,
crescându-se pragul de la 100.000 la 500.000 euro. Peste 80% dintre companiile cu profit
din România nu vor mai putea face sponsorizări deductibile după redefinirea
microîntreprinderilor în Codul Fiscal, cele 50.000 de firme afectate de modificarea legii
având un potenţial de sponsorizare de aproape 40 milioane de euro,
Toată această instabilitate și politicile publice adoptate creează premisele unei fraudări masive în
lupta pentru supraviețuire a firmelor și a sistemelor publice și se va încuraja munca la negru, la gri,
cu toate riscurile pe care aceasta le presupune. Se desființează pe capete firme mici, care nu-și
mai pot permite costurile mari cu forța de muncă dar multe dintre ele vor lucra la negru, în curte.
Apariţia primilor fluturaşi de salariu din acest an ne arată că „revoluţia fiscală” implementată de
PSD-ALDE conduce la tăieri de venituri şi scăderi de salarii. Contrar propagandei mincinoase care
promitea majorarea tuturor salariilor din sistemul bugetar cu 25%, banii primiţi de o parte din
angajaţii statului sunt în realitate mai puţini faţă de luna precedentă.

Ordonanta 79 prin care se taxează contribuțiile la nivelul salariului minim indiferent de timpul de
lucru și Ordonanța 4 prin care se transferă contribuțiile pe angajat au creat un haos în economia
românească. Nimeni nu înțelege de ce s-au luat aceste măsuri aberante într-o perioadă în care
exista creștere economică.
PNL a sesizat Avocatul Poporului cu 5 temeiuri de neconstituționalitate ale Ordonanței 4, dar
Avocatul Poporului a refuzat să atace ordonanța la Curte. Nu poți să supraimpozitezi contractele
part – time. De asemenea , soluția cu care vine Ministrul Muncii este complet absurdă pentru că se
instituie o nouă discriminare, între persoanele angajate part-time din sectorul public și cele din
sectorul privat. Guvernul soluționează problema angajaților part- time și din sectorul public dar și
din sectorul IT, a persoanelor cu dizabilități, cercetătorilor și sezonierilor spunând că plătesc
contribuțiile de sănătate din bugetul de stat. Asta încalcă orice etică fiscală, orice principiu care
stă la baza oricărei politici fiscale într-o economie de piață și într-o democrație. De acum orice
angajat are legitimitate ca Guvernul din buget să îi plătească contribuțiile de sănătate. Vom ataca
la Curtea Constituțională,
Şi pentru ca tabloul tăierilor de salarii să fie complet, în fiecare zi aflăm că şi în mediul privat au
fost operate o serie de scăderi de venituri, din cauza deciziei PSD-ALDE de a implementa
trecerea contribuţiilor exclusiv în sarcina angajatorilor. Iată cum, la nici 6 luni de la adoptarea Legii
Salarizării, la pachet cu trecerea contribuţiilor de la angajator la angajat, există zeci de mii de
români care au venituri mai mici decât cele pe care le aveau.
Scad toate salariile care nu au fost majorate cu 22,5% de la 1 ianuarie 2018, astfel încât impactul
transferului contribuțiilor să fie unul neutru
Majorarea de 25% de la 1 ianuarie 2018
• Programul de guvernare, pe baza căruia PSD a luat votul românilor, prevedea creșteri de
25% pentru bugetari de la 1 ianuarie 2018. În niciun moment PSD nu a spus că acele creșteri de
salarii sunt fictive, doar pe hârtie, nu și în buzunar, adică bani în mână!
• Măsura transferului de contribuții NU a fost enunțată în programul cu care PSD a câștigat
alegerile! NU a existat un mandat dat de alegători în această privință, din contră! Votul primit de
PSD a fost pentru un program care menținea sistemul de până în 2016 (contribuții plătite atât de
angajat, cât și de angajator)
• Dovada stă în faptul că evoluția salariului minim, prezentată în programul «Îndrăznește să
crezi», nu avea prevăzută creșterea bruscă a acestuia pentru a compensa o eventuală măsură de
transfer al contribuțiilor. Important: în valoare brută salariul minim trebuia să ajungă de la 1
ianuarie 2018 la 1.510 lei, conform programului din campanie al PSD.
PSD a garantat că nu vor exista tăieri de salarii!
Olguța Vasilescu,
19 feb. 2017, la Antena 3: „Sper că va fi primită cu mai multă căldură de toți cei care lucrează
acum la stat. Evident, cu puțin reticență de către cei care sunt la ora actuală la un nivel de
salarizare foarte mare. Acolo cresc un pic, nu îngheață, dar cresc foarte puțin (…) Ideea este că
nu vom umbla la ele, vrem să spunem foarte clar că niciun salariu nu va scădea. Deci, așa cum
este acum în plată, toate salariile vor rămâne cel puțin așa, dacă nu vor crește. Dar de aici încolo
(7.000 lei, n.m.) va fi creșteri mai mici, aproape nesemnificative, dar vor fi, pentru că nu vrem să-i
afectăm nici pe ei”
28 iul. 2017, la Antena 3: „Ce pot să vă spun cu certitudine este că salariile nu scad, ba
dimpotrivă. Prin Legea salarizării unitare toate salariile din sectorul bugetar cresc cu 25%”.
Pseudo-scăderea de taxe: minciuna reducerii impozitului și contribuțiilor
• Transferul contribuțiilor a fost un artificiu fiscal-contabil prin care sunt aplicate procente mai
mici la un salariu brut mai mare. Rezultatul NU este unul pozitiv, în niciun caz favorabil celui taxat.
• Programul PSD din campanie prevedea contribuții scăzute în dreptul angajatului de 35%,
de la 39,25%. NU a existat nicio referire la transferul și revizuirea sistemului de salarizare!
• Dovada că PSD a mințit stă în declarațiile ministrului Muncii, Olguța Vasilescu, referitoare la
schimbarea Codului fiscal:
26 april 2017, Antena 3: „În momentul în care vom schimba sistemul fiscal, de anul viitor, o să
vedeți că net-ul la angajatul din privat crește cu 17%, chiar dacă angajatorul nu mai pune niciun
leu față de cât are acum în plată. Adică să nu creadă cineva că am abandonat mediul privat, ne-
am concentrat doar pe sistemul bugetar și i-am lăsat pe cei care lucrează la privat să moară de
foame sau să fie sclavii cuiva”.
Pensionarii au fost batjocoriți de PSD
• Pensionarilor li s-a promis o nouă lege a pensiilor, care a fost dată acum uitării de PSD
• PSD a promis la începutul lui 2017 majorarea pensiilor în cursul anului cu 20%! În realitate,
conform cifrelor oficiale ale Casei Naționale de Pensii, au crescut cu doar 10%. Scăzând inflația,
rezultă o creștere reală a pensiilor de doar 7%.
• PSD a refuzat să aplice prevederile din Legea pensiilor, aflată în vigoare, pentru
actualizarea punctului de pensie începând cu 1 ianuarie 2018.
• Actualizarea pensiilor cu inflația și 50% din creșterea reală a salariului mediu ar fi trebuit să
ducă la o creștere de 7-8%. Dar PSD a respins la momentul adoptării bugetului de stat
amendamentului PNL, care nu făcea decât să aplice legea.
• În schimb, PSD amăgește pensionarii cu o creștere cu 10% a punctului de pensie de la 1
iulie. Important: este o creștere pe 6 luni ale anului, în loc de 12 luni. Pensionarii primesc o
majorare cu 30% mai mică decât cea la care erau îndreptățiți de legea în vigoare!
Olguța Vasilescu:
19 feb. 2017, Antena 3: „am făcut un calcul estimativ, în medie, fiecare pensie va crește cu
aproximativ 20% anul acesta (…) în fiecare an pensia va crește cu aproximativ 20%, urmând să
ajungă la 60% la finalul mandatului nostru”
Partidul Național Liberal pregătește o inițiativă prin care nu mai lasă la latitudinea guvernelor
decizia arbitrară de creștere a salariului minim brut pe economie fără fundamente economice
solide. avem un proiect de lege pe care în maxim 2 săptămâni îl vom finaliza, în care vrem să
stabilim prin lege o formulă prin lege de creștere a salariului minim , care să fie legată direct de
realitatea economică dată de indicatori economici cum sunt creșterea economică, creșterea
indicelui productivității, rata inflației. Practic, orice creștere a salariului minim să se facă pe baza
unei realități economice.
Propunerile legislative considerate prioritare de Grupul Parlamentar al PNL se axează pe
impulsionarea mediului privat din România, oferirea de soluţii legislative pentru creşterea
veniturilor angajaţilor din mediul privat, deblocarea pieţei muncii din România, susţinerea
administraţiilor publice locale sau debirocratizarea administraţiei din România.
 Sistarea ajutorului social pentru cei care refuză un loc de muncă. Ajutoarele sociale
trebuie să fie acordate doar celor care în mod obiectiv au nevoie de acestea. În practică,

am constatat în ţară situaţii în care investitorii se lovesc de lipsa forţei de muncă, respectiv
de refuzul de a munci a unor categorii de cetăţeni care primesc ajutoare sociale. În
consecinţă, persoanelor apte de muncă, care primesc ajutoare sociale, li se va anula acest
drept în cazul în care refuză un singur loc de muncă sau refuză să urmeze un curs de
calificare profesională.
 Legea anti-birocraţie. PNL îşi propune să oblige instituţiile de stat să comunice între ele, în
loc să comunice prin intermediul cetăţeanului care stă la cozi şi la ghişee. Practic, statul nu va
mai putea solicita informaţii/documente pe care o instituţie a statului le deţine deja. În acest
mod, cetăţeanul nu va mai fi plimbat de a un biroul la altul, de la o instituţie la alta pentru a-şi
soluţiona o cerere, ci instituţiile statului vor fi obligate să o facă în locul său.
 Direcţionarea a 100% din impozitul pe venit către autorităţile locale. Iniţiativa PNL, care a
fost susţinută doar declarativ şi de PSD, presupune ca sumele care fac obiectul impozitului pe
venit să revină bugetului autorităţilor locale. Este o formă de a întări autonomia locală,
principiu cultivat la nivel european. Din păcate, PSD a acţionat la finalul anului trecut exact în
sens contrar, adică a confiscat chiar şi sumele de care beneficiau în mod îndreptăţit
autorităţile locale.
 Interdicţia pentru condamnaţi de a candida la parlamentare/prezidenţiale. Iniţiativa PNL
a pornit de la o serie de decizii ale Curţii Constituţionale privitoare la integritatea funcţiei
publice. Este necesară instituirea acestor rigori pentru a nu mai avea situaţii în care agenda
personală a unui lider politic deturnează agenda publică şi interesele societăţii în ansamblu.
 Alegerea primarilor în 2 tururi. Iniţiativa PNL pleacă de la principiul potrivit căruia
majoritatea trebuie să decidă. Alegerile într-un singur tur de scrutin au dus la situaţii în care
primarul beneficiază de suportul a mai puţin de jumătate dintre alegătorii care şi-au exprimat o
opţiune la urne. Acest fapt duce la situaţii în care comunitatea locală este condusă în numele
unei minorităţi şi împotriva unei majorităţi.